Voltaire’den Madame Denise’e mektuplar…

size1

******************************************************************************

 Altmış yaşına gelmiş Voltair’in sıkıntılı günlerinde kendisine destek olan Madam Denis’e yazdığı mektuplardan en önemlileri 1753-1754 yılları arasına rastlar.

******************************************************************************

Sevgili çocuğum, sizin beni dünyaya, ya da daha doğrusu size (çünkü dünya umurumda bile değil benim) kavuşturmanızı beklerken ben Benedikten oldum. Çok büyük bir kitaplıkta tarih ile ilgileniyorum. Keşişler bana kendilerinden istediğim sayfaları, satırları, alıntıları arıyorlar… Manastırımda sizden haber bekliyorum. İşte şu anda size, her zamankinden daha çok hayır duası verecek durumdayım, ama eğer sizi bir an önce görmezsem lanetli biri gibi davranacağım.

O’nun “Her şeyi satıp savın ve beni izleyin” dediği gibi ben de size, benimle birlikte filozof olun diyeceğim. 

Sevgi zorlanırsa, bu zorlama insanı çabuk bıktırır ve güzel bir işin zaferi, sonunda doğurduğu tiksintiye boyun eğmek durumunda kalır. Ama felsefe sevgiyle birleşirse, bu çift temel, ruha destek olur ve onun iç sıkıntısına uğramasını engeller. Sevmeyi ve bir şeylerle oyalanmayı bilen kişi her şeyin üstündedir. Her iki cinsten filozofların, dünyanın geçiciliklerini, önyargılarını, zırvalıklarını, boş inançların saçmalıklarını yadsıdıktan, sevgi ve huzur andı içtikten sonra kabul edilecekleri manastırların hayal edilmiş olmamasına üzgünüm doğrusu. Hoşça kal benim sevgili Heloise’m, Abelard, Lorraine’de Ravon yakınındaki Senones manastırında sizden haberler beklemekte. Ravon postanesi, Comlar postanesi kadar düzenli çalışmıyor; ama neyse, sizden bir mektup alırım ve kendimi görüşlerinize, duygularınıza göre ayarlarım. Hoşçakalın. Sizi yürekten bağlılıkla kucaklıyorum

Keşiş V.

********************************************************************************

Voltaire Fransa’ya döndükten sonra bu ilk aşkını kısa sürede unuttu. Hareketli bir yaşam içine daldı, pek çok kadın tanıdı ve sevdi; bu kadınlar arasında en belirgin olanlardan biri Chatelet Markizi öbürü de kendi yeğeni 42 yaşındaki dul Madam Denis’dir.

 

About Ayşen Cumhur Özkaya

Ruhu Sanatçı Gönlü İnançlı Hali Hüzünlü Şefkatli Romantik Her daim Duygusal Hayalci Melankolik Karşılıksız Seven Çocuk Kalpli İlahi Aşka Aşık biri
Bu yazı AŞK HİKAYELERİ, MEKTUPLARI ** LOVE stories, letters, EDEBİYAT -Literature içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

