Madenci Filmleri Gösterimi – 2. Film “16 TON” – 31.05.2014/20.00– Kadıköy

Madenci Filmleri Gösterimi – 2. Film “16 Ton” – 31.05.2014/20.00– Kadıköy

Madenlerde hayatını kaybeden arkadaşlarımızın anısına, NÜKHET EREN Yaratıcı Yazarlık Atölyesi tarafından, bir ay boyunca Cumartesi akşamları Kadıköy Koşuyolu Mahalle Evi’nde “Madenci Filmleri” gösterilmektedir. İlk film gösterimimiz,  24 Mayıs 2014’de, Emile Zola’nın aynı isimli romanından uyarlanan ve Claude Berri‘nin yönetmenliğini yaptığı “GERMINAL” filmiyle gerçekleşti.

*******************************************************************************

31.05.2014‘de izleyeceğimiz ikinci filmimiz ise bir Türk yönetmene ait. Ümit Kıvanç’a…16 TON….

Büyük ölçüde, fotoğraf, resim, desen ve gravürlerin hareketlendirilmesiyle yapılmış bir belgesel olan 16 Ton, dünyada ve Türkiye’deki madencilerin sefaletine odaklanarak insanlık tarihine ironik bir yaklaşım sunuyor.

*16 Tons focusing on the story of the miners’ suffering in Turkey and the world in general is an ironic look at the history of humanity. The film contains extensive sequences of animation –made using photographs, paintings, drawings and etchings.

16 ton

Tasarım – Metin – Kurgu : Ümit Kıvanç

Çeviri : Nazım Dikbaş, Richard Hamer

İngilizce seslendirme : Richard Hamer

“Savaş şarkılarında bile hep zaferden söz edilir ama madencinin şarkısı hep ağıttır”

Yazar ve sinemacı Ümit Kıvanç, hazırladığı belgesele Amerikalı madencilerin hikayesini anlatan 1946 yapımı Merle Travis’in ünlü “Sixteen Tons” (16 Ton) isimli şarkısının adını vermiş. 

Ümit Kıvanç belgeseli hakkında şöyle diyor : 16 Ton, insanlık tarihine ironik bir yaklaşım. Bugünkü yanlış hayatımızı neleri nerelerden nasıl çıkararak inşa ettiğimizi anlatıyor. Gele gele vardığımız serbest piyasa ve özgürlük çağı yoksa bütünüyle halkla ilişkiler faaliyeti ürünü mü? Madencilerin sefaletini anlatırken gözde bir hit parçası oluveren “16 Ton”, yoksa sadece bir şarkı mı? 

16 Tonbüyük ölçüde, fotoğraf, resim, desen ve gravürlerin hareketlendirilmesiyle yapılmış bir “masa başı” filmi. Orijinal hareketli görüntüler de içeriyor; ama az. Ardında da, uzun ve ayrıntılı bir araştırma var. Yapılışı 1,5 yıla yayıldı.

Alıntıdır :  http://riyatabirleri.com/16ton_ana.html

********************************************************************************

http://yandex.com.tr/video/search?filmId=vqNqjcEnhSY&text=16%20ton%20&safety=1

hine_cocuklar CoalandIronPolice

16 Ton Belgeselinde yerin altına “selametle” giren ve “geçmiş olsun” dileği ile paydos eden emekçilerin hayatı merkeze alınarak insanlık tarihi anlatılıyor. 

selametle

Belgeselin 10 dakikaya yakın bölümünde şarkının farklı versiyonları veriliyor.  Şarkıyı Merle Travis 1946 yılında yaptı, şan şöhretse Tennessee Ernie Ford‘a kısmet oldu. (bakınız : aşağıda müziği ve sözleri)  Travis’in yine madencilerle ilgili, ünlü bir parçası da, “Zindan Gibi Karanlık”tı (“Dark As a Dungeon”)

travis1 ernieFord1

Belgesel Amerika’da ve Avrupa’ da milyonlarca insanın ölümüne sebep olan “Keşifler Çağı”yla başlıyor.

M. Henderson madencileri Gilbert Daykin -Thirst - The end of a shift kazaDuvar

“Elmas Çağı” bölümünde Zonguldak da var.

eskiZong1

Buharlı gemileri çalıştırmak için Zonguldak kömür havzasında zor ve çok kötü çalıştırılan işçilerin şartlarını ve bu şartların hiçbir dönemde düzelmediğine şahit oluyoruz.

banyo

Bugün madenlerde, tersenalerde,inşaatlarda çalışanlar insanların hala en kötü çalışma koşullarına sahip, düşük ücretle çalıştırılan ve toplumda hiçbir saygınlığı olmayan işçiler olarak yaşamlarını sürdürmekte olduğunu bir kez daha hatırlıyoruz.

eskiZong1

Belgesel, Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu’nun hedefinin internet sitesinde belirttiği üzere “Türkiye’de kömür üretimini arttırmak, üretimin kalitesini iyileştirmek, üretimin maliyetini düşürmek” olarak açıklandığının ama işçilerin can güvenliği ve sağlığı için bir maddenin olmadığının altını çiziyor.

cenaze06

Ümit Kıvanç coğrafyaların, iktidarların değiştiğini ama madenciliğin şartlarının yüzyıllar geçse de değişmediğini, hala her yıl onlarca insanın öldüğü ve öleceği  gerçeğini bir kez daha yüzümüze vuruyor. Madende ölmeyen işçilerinse, o şartlarda ölmeseler bile  zaten  ciğerleri iflas ettiğinden çok yaşamayadan hayatlarını kaybedeceklerinin altını çiziyor.

********************************************************************************

http://www.riyatabirleri.net/16ton_ana.html

http://yandex.com.tr/video/search?text=Merle%20Travis%20Sixteen%20Tons&path=wizard&filmId=qRGOnR1XgHw

104712_or

MERLE TRAVIS – SIXTEEN TONS

Some people say a man is made outta mud
A poor man’s made outta muscle and blood
Muscle and blood and skin and bones
A mind that’s a-weak and a back that’s strong

You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt
Saint Peter don’t you call me, ’cause I can’t go
I owe my soul to the company store

I was born one mornin’ when the sun didn’t shine
I picked up my shovel and I walked to the mine
I loaded sixteen tons of number nine coal
And the straw boss said: “Well, a-bless my soul!”

You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt
Saint Peter don’t you call me, ’cause I can’t go
I owe my soul to the company store

I was born one mornin’, it was drizzlin’ rain
Fightin’ and trouble are my middle name
I was raised in the canebrake by an ol’ mama lion
Cain’t no-a high-toned woman make me walk the line

You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt
Saint Peter don’t you call me, ’cause I can’t go
I owe my soul to the company store

If you see me comin’, better step aside
A lotta men didn’t, a lotta men died
One fist of iron, the other of steel
If the right one don’t a-get you, then the left one will

You load sixteen tons, what do you get?
Another day older and deeper in debt
Saint Peter don’t you call me, ’cause I can’t go
I owe my soul to the company store

On Altı Ton

Bazı insanlar der ki insan çamurdan yapılmıştır
Zavallı adamcağız kas ve kandan yapılmıştır
Kas ve kan ve deri ve kemikler
Zayıf bir zihin ve kuvvetli bir sırt
On altı ton yüklersin, eline ne geçer
Daha da yaşlanıp daha da borca batarsın
Aziz Peter beni çağırma çünkü gidemem
Ruhum şirkete zimmetli
Güneşin ışıldamadığı bir sabah doğdum
Küreğimi alıp madene doğru yürüdüm
9 numara kömürden on altı ton yükledim
Ve patron da dedi ki “vay be”
On altı ton yüklersin, eline ne geçer
Daha da yaşlanıp daha da borca batarsın
Aziz Peter beni çağırma çünkü gidemem
Ruhum şirkete zimmetli
Bir sabah doğmuştum, hafif yağmur yağıyordu
Dövüşmek ve bela benim göbek adımdır
Bambu çalılığın da bir anne aslan tarafından yetiştirildim
Hiç bir cırtlak sesli kadın beni hizaya sokamaz
On altı ton yüklersin, eline ne geçer
Daha da yaşlanıp daha da borca batarsın
Aziz Peter beni çağırma çünkü gidemem
Ruhum şirkete zimmetli
Eğer beni karşıdan gelirken görürsen kenara çekil
Bir çok adam çekilmedi, bir çok adam öldü
Bir yumruğum demirden, öbürü çelikten
Eğer sağdaki halledemezse
Soldaki halleder
On altı ton yüklersin, eline ne geçer
Daha da yaşlanıp daha da borca batarsın
Aziz Peter beni çağırma çünkü gidemem
Ruhum şirkete zimmetli

*******************************************************************************

Aynı şarkı Tennessee Ernie-Ford tarafından da söylenmiş ve hit olmuş.

Sixteen-Tons-1949-59_Tennessee-Ernie-Ford,images_big,1,BCD15487

http://alkislarlayasiyorum.com/icerik/192216/tennessee-ernie-ford-sings-16-tons

*******************************************************************************

ÜMİT KIVANÇ KİMDİR ?

ÜMİT KIVANÇ

Türk belgesel sinemacı ve yazar. 1956’da İstanbul’da doğdu. İstanbul Erkek Lisesi’ni, İ.Ü. Basın Yayın Yüksek Okulu’nu bitirdi.

Altın Kitaplar Yayınevi, Birikim Dergisi, Milliyet yazıişleri, Cumhuriyet Haber Merkezi’nde, Yeni gündem haftalık haber dergisinde çalıştı. Radikal gazetesinde yazdı. İletişim Yayınları için kapak tasarımları yaptı. Mozaik’te ve Ayşe Tütüncü Piyano-Perküsyon grubunda davul çaldı. Halen Birikim Dergisi’nde yazıyor.  2012 yılına değin Taraf gazetesinde yazdı. Belgesel ve kısa film çalışmaları yapmakta. Edebiyat eserleri 1989’dan itibaren yayımlanmaya başlandı.

Halit Kıvanç’ın oğludur.

Kitapları

  • Nikaragua:bir kıvılcım (Haber, İnceleme-Analiz, Birikim Yayınları, 1979)
  • Afrika Boynuzu’nda Ne oldu(Haber, İnceleme-Analiz, Birikim Yayınları, 1979)
  • ‘Bekle’ Dedim Gölgeye (Roman, İletişim Yayınları, 1989)
  • Aşkım Bana Resimaltı (Roman, İletişim Yayınları, 1989)
  • Erkek Hikayeleri (Öyküler, İletişim Yayınları, 1990)
  • Macbeth. Muhitimize Uyarlama Denemesi (Oyun, İletişim Yayınları, 1991)
  • Gaib Romans (Roman, İletişim Yayınları, 1992)
  • Yalnız Olmuyor (Roman, İletişim Yayınları, 1995)
  • Siyah Makamı (Roman, İletişim Yayınları, 1997)
  • Demiş Bulundum: memeleket ahvali üstüne yazılar (Deneme, Birikim Yayınları, 1999)
  • Kesin Ofsayt (Futbol Yazıları, İletişim Yayınları, 2001)
  • Bir zamanlar Ermeniler Vardı (Ortak Kitap, Birim Yayınları, 2008)
  • Ergenekona Gelmeden:Türkiye’de Devlet Zihniyeti (Siyasi Makale, (Ahmet İnsel ile birlikte) Birikim Yayınlar, 2008)

Çevirileri

  • Silahlanma ve Azgelişmişlik
  • III.Enternasyonal Belgeleri
  • Kim Yapar Bezi Dolabı Kitabı, Anna Seghers
  • Ypsilon
  • Eroin

Senaryo

  • Bekle Dedim Gölgeye (Barış Pirhasan ile birlikte) 1990

Filmleri

  • Bitti derken başladı (yönetmen, belgesel)
  • Kızlar ve Kökler (yönetmen, belgesel)
  • Nazê (yönetmen, belgesel)
  • Şarkılarla Geçtim Aranızdan – Kazım için bir film (yönetmen, belgesel)
  • Uçurtmam Tellere Takıldı (yönetmen, belgesel)
  • 16 Ton (yönetmen, belgesel)
  • Ağlama anne güzel yerdeyim  2012 (yönetmen, belgesel)

Albümleri

  • Plastik Aşk  – Mozaik

 

 

 

 

3. haftaki gösterimimizde,  07.06.2014 Cumartesi saat 20.00’de John Ford‘un,  Richard Llewellyn’in aynı adlı romanından uyarlanmış “VADİM O KADAR YEŞİLDİ Kİ/ HOW GREEN WAS MY VALLEY” de buluşmak üzere…

 

 

 

 

 

 

 

Reklamlar

About Ayşen Cumhur Özkaya

Ruhu Sanatçı Gönlü İnançlı Hali Hüzünlü Şefkatli Romantik Her daim Duygusal Hayalci Melankolik Karşılıksız Seven Çocuk Kalpli İlahi Aşka Aşık biri
Bu yazı NEYYA Yaratıcı Yazarlık Atölyesi içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s